Tips: Så kan du jobba med princip 1
Hur kan du som aktör inom den västsvenska besöksnäringen bidra till hållbar turism och hållbart företagande? Att vara ansluten till Hållbarhetsklivet är en mycket bra start på vägen. På den här sidan har vi samlat massor av relevanta tips och goda exempel på hur du utifrån Hållbarhetsklivets princip ”Så lite onödig miljöpåverkan som möjligt” kan vässa ditt hållbarhetserbjudande ytterligare.
Marknadsföring/inköp/administration
- Rikta marknadsföringen till Sverige och närmarknaderna
- Inred med vintagemöbler
- Köp utrustning second hand när det är möjligt
- Skicka fakturor med epost i stället för brev
- Använd ett miljömärkt tvätteri eller tvätta själv med miljömärkta produkter
- Använd arbetskläder som är ekologiska och fair trade-märkta
- Använd miljömärkta produkter för städning
- Använda inga engångsartiklar
- Köp råvaror, rengöringsprodukter med mera från så få leverantörer som möjligt för att minska transporterna
- Erbjud miljömärkt papper och pennor till konferensgäster
- Använd blomsterdekorationer som är plockade i närheten när det är möjligt
Nudging – hjälp kunden att göra bra val
- Hjälp till att strandstäda och gör det lätt för gäster som också vill göra det genom att dela ut soppåsar och strandstädarkartor.
- Informera gästen om hur man kan agera för att undvika onödig miljöpåverkan t.ex. i samband med aktiviteter
- Uppmuntra gästerna att åka kollektivt genom att ge bra och tydlig information om hur man kan göra det
- Låt gästen be om städning om de stannar flera nätter i stället för att alltid städa varje dag
- Påminn gästen om att släcka när rummet inte används genom en vänlig skylt, alternativt använd nyckelkort som sätts i hållare för att få el till rummet
- Använd schampo och tvål med texten ”Stäng av vattnet medan du använder mig”.
- Gör det enkelt för gästen att själv källsortera på rummet
Certifieringar/utbildning/målsättning
- Anslut er till ett miljömärkningssystem till exempel Svanen för att göra årliga genomgångar av verksamheten
- Sätt upp miljömål för den egna verksamheten varje år
- Miljöutbilda personalen och utse gärna någon med särskilt ansvar för miljöfrågor
Spara energi/minska miljöpåverkan
- Använd elgräsklippare
- Använd elmotor på båtar och reducera hastigheten när det är möjligt
- Använd elbilar i den egna verksamheten
- Använd elcykel när det är möjligt som alternativ till bil
- Installera solceller eller bergvärme för uppvärmning och ventilation
- Använd förnybar el
- Installera laddstolpar för att underlätta för gäster med elbil
- Stäng av elen i utrymmen som inte används
- Se till att all belysning är LED-lampor
- Minska vattenanvändningen genom tryckknappar i duschen eller snålspolande duschmunstycken eller munstycken som ändrar färg beroende på hur länge gästen har duschat
- Källsortera avfall från verksamheten och källsortera även det som gästerna slänger
- Om gästerna stannar flera dagar så byt bara handdukar som gästen vill ha bytta
Mat och dryck
- Köp lokalproducerade råvaror
- Odla egna grönsaker och kryddor eller samarbeta med odlare i närheten
- Ha egna bikupor
- Anpassa menyn efter råvaror som är i säsong
- Utnyttja hela råvaran för att undvika matsvinn
- Anpassa bufféer, som till exempel frukost, till antalet gäster för att minska matsvinn
- Använd inte alltför stora tallrikar på bufféer för att minska matsvinn
- Ställ vegetariska alternativ först på buffén
- Erbjud alltid minst ett vegetariskt alternativ
- Var tydliga med att ni erbjuder doggybag
- Tydliggör på menyn vilka rätter som leder till minst CO2-utsläpp
- Servera vatten som kolsyras på plats i stället för flaskvatten
- Erbjud maträtter som blir över till försäljning till halva priset, till exempel genom någon app