Tips: Så kan du jobba med princip 2

Hur kan du som aktör inom den västsvenska besöksnäringen bidra till hållbar turism och hållbart företagande? Att vara ansluten till Hållbarhetsklivet är en mycket bra start på vägen. På den här sidan har vi samlat massor av relevanta tips på hur du utifrån Hållbarhetsklivets princip ”Bra för både boende och besökare” kan vässa ditt erbjudande inom ett flertal olika områden – helt enkelt hållbarhet i praktiken.

Specialerbjudanden

  • Ge erbjudanden till lokalbefolkningen strax innan ni går ut med erbjudandet till den större målgruppen
  • Håll öppet hus för lokalbefolkningen någon gång per år
  • Erbjud lokalbefolkningen att använda faciliteter som till exempel pool och lekrum
  • Erbjud coworking-utrymmen
  • Se lokalbefolkningen som en viktig kundgrupp och erbjud ett utbud året runt
  • Erbjud arbetsträning och rehabilitering
  • Erbjud integrationsinsatser genom lönebidragsanställningar för nyanlända

Lokal samverkan

  • Samarbeta med aktivitetsföretag i närområdet om man driver hotell, för att generera intäkter till hela destinationen.
  • Samarbeta i första hand med lokala företag för till exempel tvätt, reparationer och el
  • Sponsra till exempel lokala idrottsföreningar
  • Arrangera evenemang för lokalbefolkningen
  • Samarbeta med lokala intresseföreningar och låt dem till exempel låna lokaler
  • Stäm av med boende i området inför till exempel utbyggnader
  • Anställ personer som bor i närheten
  • Rekommendera gästerna att besöka andra verksamheter i närområdet
  • Jobba med strandstädning

Ta del av Turistrådet Online

Turistrådet Online är Turistrådets digitala seminarieserie där vi behandlar olika frågor och ämnen som är aktuella för besöksnäringen. På programmet står föreläsningar av inspirerande talare, intervjuer med olika västsvenska besöksnäringsföretagare samt information från Turistrådet Västsverige. Turistrådet Online tillgänglig för alla.

Här kan du ta del av två webinars från hösten 2022 som på olika sätt utgick från principen om ”Bra för både boende och besökare”

31 augusti 2022: Den viktiga balansen mellan turismen och de boende på en destination (del 1)

12 oktober 2022: 12 oktober 2022: Den viktiga balansen mellan turismen och de boende på en plats (del 2)

Goda exempel på princip 2

Inspireras av några av Hållbarhetsklivets anslutna aktörer

Jobba med hållbarhet utifrån övriga principer