Tips: Så kan du jobba med princip 2
Hur kan du som aktör inom den västsvenska besöksnäringen bidra till hållbar turism och hållbart företagande? Att vara ansluten till Hållbarhetsklivet är en mycket bra start på vägen. På den här sidan har vi samlat massor av relevanta tips på hur du utifrån Hållbarhetsklivets princip ”Bra för både boende och besökare” kan vässa ditt erbjudande inom ett flertal olika områden – helt enkelt hållbarhet i praktiken.
Specialerbjudanden
- Ge erbjudanden till lokalbefolkningen strax innan ni går ut med erbjudandet till den större målgruppen
- Håll öppet hus för lokalbefolkningen någon gång per år
- Erbjud lokalbefolkningen att använda faciliteter som till exempel pool och lekrum
- Erbjud coworking-utrymmen
- Se lokalbefolkningen som en viktig kundgrupp och erbjud ett utbud året runt
- Erbjud arbetsträning och rehabilitering
- Erbjud integrationsinsatser genom lönebidragsanställningar för nyanlända
Lokal samverkan
- Samarbeta med aktivitetsföretag i närområdet om man driver hotell, för att generera intäkter till hela destinationen.
- Samarbeta i första hand med lokala företag för till exempel tvätt, reparationer och el
- Sponsra till exempel lokala idrottsföreningar
- Arrangera evenemang för lokalbefolkningen
- Samarbeta med lokala intresseföreningar och låt dem till exempel låna lokaler
- Stäm av med boende i området inför till exempel utbyggnader
- Anställ personer som bor i närheten
- Rekommendera gästerna att besöka andra verksamheter i närområdet
- Jobba med strandstädning