Tips: Så kan du jobba med princip 3
Hur kan du som aktör inom den västsvenska besöksnäringen bidra till hållbar turism och hållbart företagande? Att vara ansluten till Hållbarhetsklivet är en mycket bra start på vägen. På den här sidan har vi samlat massor av relevanta tips på hur du utifrån Hållbarhetsklivets princip ”Fler besökare när och där det inte är fullt” kan vässa ditt erbjudande inom ett flertal olika områden – helt enkelt hållbarhet i praktiken.
Öppettider/prissättning
- Kom överens på destinationen om att hålla öppet under lågsäsong och marknadsför detta gemensamt
- Håll öppet restaurangen varje helg året runt även om det inte är så lönsamt vissa perioder
- Använd samma bokningssystem på destinationen så att öppettiderna synkas och det blir lättare för besökaren att hitta ett komplett utbud året runt
- Hantera överturism och attraktiva datum genom att höja priserna
- Sänk priserna utanför högsäsong
Hitta nya målgrupper
- Attrahera grupper som kan resa när andra jobbar eller går i skolan, till exempel pensionärer och skiftarbetare
- Arrangera skolresor
- Samarbeta med researrangörer för att styra besökarna till rätt tider och platser
- Marknadsför framför allt lågsäsong
- Erbjud olika paket under olika säsonger för att sprida flödet av gäster under hela året
- Erbjud häftiga upplevelser efter att höstmörkret har lagt sig, till exempel matlagning över öppen eld eller äventyrscykling genom lerpölar.
- Erbjud lovpaket för familjer under höstlov och sportlov
Samverka kring evenemang
- Dra nytta av evenemang som sker på orten eller i närheten under lågsäsong
- Ordna arrangemang utanför högsäsong som skapar reseanledning och där programmet omfattar både lördag och söndag så övernattningar skapas, t.ex. träningshelger och gästspel av kockar
- Arrangera evenemang på lågsäsong
- Ordna musikkvällar med kända artister under perioder med låg beläggning
- Ordna arrangemang som after work, afternoon tea, dryckesprovningar och söndagsmiddagar under tider på året då det är låg beläggning