

Kviströms Gästgiveri i Munkedal
Kviströms Gästgiveri i Munkedal är ett av Bohusläns ursprungliga gästgiverier. Med anor från 1600-talet är det kulturbelönade Kviströms Gästgiveri en nod på gränsen mellan norra och södra Bohuslän, vid bron över Örekilsälven.
Hållbarhetsklivet hos Kviströms Gästgiveri
Princip 1: Minska miljöpåverkan så mycket som möjligt: Initiativ från oss och våra gäster
Vi har arbetat internationellt i många år inom vatten- och miljöförvaltning. För oss är hållbarhet därför integrerat i vår livsstil. Hållbar turism och hållbart företagande har blivit ett delmål för oss. Genom vår småskaliga verksamhet kan vi upprätthålla en personlig dialog med våra gäster. Det är viktigt att öka medvetenheten om miljöpåverkan, exempelvis genom sopsortering, sparande på energi och vatten samt användning av kollektivtrafik.
Gästgiveriets läge vid den laxrika Örekilsälven, mellan två naturreservat, ger en tydlig miljöprofil, som förstärks av utmärkta bussförbindelser. I den löpande verksamheten finns en rad hänsynstaganden, enligt följande:
- Vi marknadsför och samarbetar med lokala klubbar, föreningar och företag för att skapa lokala evenemang (musik, seminarier, utflykter, marknader m.m.) under hela året. Detta har bidragit till ett aktivt liv både för lokalbefolkningen och aktörer i Munkedal kommun samt närområdet.
- Vi köper lokalproducerade råvaror i största möjliga mån för att minska transporter och spara energi. Här ingår en hög prioritet för ekologiska och veganska mat- och dryckesalternativ.
- Vi skapar ett odlingsområde på Gästis. Vårt mål är att odla egna grönsaker och kryddor under sommaren för att delvis använda dem i serveringen. Vi fortsätter även att köpa grönsaker från lokala odlare. De egna bikuporna gör oss självförsörjande med sötningsmedel. Säsongsvis brödbak och mat minskar långdistanstransporter.
- Vi tillämpar återbruk av andrahands-material: möbler och annan utrustning i café, B&B-rum och seminarierum. Vi reparerar även själva och nyskapar ting från materialet. Denna princip känns naturlig och bidrar till atmosfären i ett gammalt gästgiveri med miljövänliga och hållbara lösningar.
- För att undvika pappersanvändning använder vi genomgående digitala kvitton i kassan, likaså e-fakturor och ett datoriserat bokföringsprogram.
- Vi använder miljö-, ekologiska- och fair trade-märkta produkter i den löpande verksamheten, exempelvis vid städning (bikarbonat, gul/grön såpa, bivax).
- Vi strävar efter att undvika plastprodukter och engångsartiklar när andra material finns tillgängliga. Pappersmuggar och träknivar/gafflar används så lite som möjligt.
- Vi söker olika alternativ för att spara energi och minska miljöpåverkan. Installationen av ny bergvärme 2019 är klar, liksom övergången till LED-lampor för all belysning. Vi använder timer, sensor-lampor och sänker ljus eller uppvärmning i utrymmen som inte används.
- Vi har skapat ett internt sorteringssystem för att samla källsortering. I caféet, varje lägenhet och i köket får alla gäster tydliga instruktioner för källsortering. Vi tar sedan hand om hanteringen.
- Vi har flera initiativ för att minska matsvinnet: bland annat att odla eller köpa lokala råvaror i lämplig mängd, servera tillräckliga portioner, sänka priser eller erbjuda kakor/tårtor som behöver ätas snabbt, samt att anpassa frukostutbudet till antalet gäster.
- Vi komposterar svinn från caféet med Bokashi. Denna kompost använder vi sedan i vår trädgård.
- När gäster stannar flera nätter städar vi och byter sängkläder/handdukar efter behov istället för att göra det rutinmässigt varje dag. Detta sparar både energi och vatten.
Princip 2: Bra för både boende och besökare
- Vi ger erbjudanden till lokalbefolkningen som en bredare målgrupp. Vi är flexibla med öppettiderna i caféet när det är möjligt och erbjuder seminarier med anknytning till gästgiveriets historia, särskilt nordisk militärhistoria.
- Vi håller öppet hus för lokalbefolkningen någon gång per år. Visningar och föreläsningar om Kviströms Gästgiveri är bra för vår marknadsföring.
- Vi erbjuder lokalbefolkningen, lokala föreningar, klubbar och kommunen möjlighet att använda våra faciliteter för möten och evenemang (musik, seminarier, föreläsningar, konferenser).
- Vi samarbetar med lokala företag genom att ingå i kommunens besöksnäringsgrupp.
- Vi har förberett förslag på utflykter till andra verksamheter i närområdet för våra gäster. Det går exempelvis bra att ta buss till de kända badorterna, vilket ger oss möjlighet att behålla gäster längre.
Princip 3: Fler besökare när och där det inte är fullt
Vi håller delvis öppet under lågsäsong. Caféet är stängt under januari och februari, men rumsuthyrningen är öppen året runt. Grupper kan fortfarande beställa fika eller boka möten hos oss. Vi marknadsför även särskilda evenemang som ”Afternoon Tea”, Kafferep (föreläsningar och seminarier), vandringar i Kviströmsberget och bortom samt konserter med lokala musiker. Dessutom provar vi löpande:
- Att sänka priserna för B&B-boende under lågsäsong (pågående).
- Att hitta nya målgrupper och marknadsföra oss (pågående).
- Att skapa flera paket med bra erbjudanden (pågående).
Princip 4: Fler heltidsjobb och mer robusta verksamheter
- Vi samarbetar lokalt med aktiviteter och marknadsföring (pågående).
- Vi utvecklar vårt utbud av aktiviteter genom att samarbeta med lokala aktörer (pågående).
Vi erbjuder flernattsrabatt och marknadsför aktiviteter för att inspirera gäster att stanna längre (pågående).
- Vi arbetar aktivt med ekonomistyrning och ”revenue management”-system för att optimera prissättningen (pågående).