TanumStrand

TanumStrand arbetar med hållbarhet via Green Key – en etablerad och accepterad certifieringsmetod gällande hållbarhet, både i Sverige och internationellt.

När det gäller mat arbetar man bland annat med att göra konferensmenyer klimatmärkta, vilket hjälper gästerna att välja klimatsmarta måltider. TanumStrands restaurang kommer under sommaren 2020 att gå över till helt biologiskt nedbrytbara material när det gäller engångsartiklar. Dessutom ökar man inköpen av säsongsanpassade livsmedel, och arbetar med att minska matsvinnet – till exempel genom att välja tallriksupplägg istället för buffé de dagar restaurangen har ett mindre antal lunchgäster. Även leveranserna ses över genom samordning av inköp och minskning av antalet transporter.

En satsning på förändring av gästers beteenden görs också. Detta handlar om alltifrån skyltar som ber gäster att minska på användandet av handdukar till att man tvättar endast smutsiga och våta handdukar (både på rummen och i spa-avdelningen). För att minska klimatpåverkan kommer man också göra så kallad stannaservice (mindre städning och byte av handdukar varje dag) till ett aktivt val för gästen. Om inget annat efterfrågas görs enbart slutstädning.

Inom driften görs smarta val när det gäller energi- och vattenförbrukning. Exempelvis använder sig TanumStrand av snålspolande blandare på kranar och duschar, samt byter ut glödlampor till LED. Investeringar i sensorer/rörelsevakter när det gäller belysning på allmänna ytor har också genomförts. Andra klimatsmarta initiativ är laddningsstationer för elbilar, miljövänliga spa-produkter och arbetskläder (kavajer) tillverkade av återvunnen plast.

Samtliga medarbetare på TanumStrand har också genomgått en miljöutbildning, och man håller kontinuerliga miljömöten där medarbetare kan komma med förslag på hur man på bästa sätt främjar miljöarbetet.

Nästa Föregående

Utforska fler initiativ